Tipy a triky

Tipy a triky

Kaipan Motors Poděbrady



Repase brzdového třmenu zadní kotoučové brzdy FORD Sierra

 

 

Kaipan 57 je vybaven ve své sériové podobě vybaven zadními bubnovými brzdami. Přesto jsou některé z vozů vybaveny zadními kotoučovými brzdami taktéž z produkce Ford. Konkrétně se jedná o některé z vozů Sierra (vozy s ABS), Sierra Cosworth, některé z modelu Scorpio aj. Zásadním a dost častým  problémem těchto brzd bývají zarezlé mechanismy pro ruční brzdu. Jejich oprava většinou vyžaduje kompletní repasi celého třmenu vč. výměny všech těsnění. Není to zas tak složitá operace, když víte co Vás čeká. Pokusím se zde popsat celý postup 

 

                - Celou akci začneme v nejbližší prodejně s autodíly (Auto Kelly aj.). Zakoupíme nebo objednáme repasovací sadu, např. od firmy  Frenkit za cca 190 Kč pro  1 třmen.

                - Povolíme lanovod ruční brzdy (u páky ruční brzdy) jak to jenom je možné

                - Pomocí kleští vyhákneme lanko ruční brzdy ze závěsu na třmenu. Pozor je to poměrně zdlouhavé a nešikovně řešené. Lanko je nutné poměrně dost ohnout

                - Povolíme přívodní trubičku brzdové kapaliny

                - Povolíme třmen brzdy ze závěsu kola pomocí dvou šroubů M10. Popř. stačí povolit dva šrouby na kterých třmen drží k čepům čelistí (2xM8)

                - Doporučuji podložit trubičku přívodu kapaliny a třmen zajistit proti vytečení kapaliny. Je to přeci jenom brzdová kapalina. Při kontaktu např. s lakem je dost nekompromisní :-(

 

   

 

                - Třmen upevníme do svěráku pevně, nikoliv však přehnanou silou

                - Kleštěmi odpojíme pružinu. Vhodný postup je vzít jí co nejblíže zaháknutému konci ( nikoliv ten u šroubu) a silou vyháknout ven. Pozor...doporučuji chránit si oči, pružina ráda vystřeluje

                - Klíčem povolíme šroub, který držel pružinu na druhém konci (M6)

                - Vhodným klíčem (např. klíč na povolení kotoučů flexy) otáčíme pístkem proti směru hodinových ručiček tak dlouho až píst celý vyleze ven.

                - Pomocí přípravku sestaveného z cca 10 cm profilu, šroubu M10 a gola oříšku 17 (viz obrázek) zajistíme kalíšek s pružinou proti vystřelení (oči se občas hodí)

 

     

 

                - Tenkým šroubovákem odjistíme první ségrovku, která drží kalíšek s pružinou předepnutý.

                - Pomalu povolíme přípravek a vyjmeme kalíšek, pružinu a podložku

 

       

 

                - Tenkým šroubovákem odjistíme druhou ségrovku, která drží hřídel pístu spolu s podložkou

                - Tahem vyjmeme hřídel pístu spolu s podložkou. Někdy se nedaří a je nutné trošku pomoci hrubšími metodami. V tuto chvíli ale hřídel už nic nedrží.

                - Pokud je vše v pořádku, podařilo se nám vytáhnout čtyři součástky: hřídel, podložku ( pozor zapamatovat si stranu která je vzhůru- důležité), ségrovku a čep k ovládání ruční brzdy (takový malý tic-tac)

 

   

              

                 - Nyní můžeme třmen povolit ze svěráku a vytáhnout táhlo ruční brzdy. Je to taková hřídel spolu s hákem pro lanko. Tahem ji vysuneme ven.

                - Ostrým šroubovákem odstraníme starý těsnící kroužek. Nebojte se použít hrubší síly - jde to opravdu špatně

 

   

 

                - Vše pečlivě očistíme

                - Vyměníme všechna těsnění a to : kroužek u táhla ruční brzdy, těsnící gumičku na hřídeli pístu a hlavní těsnící O kroužek pístu brzdy

                - Prostor táhla ruční brzdy a čepu doporučuji řádně promazat vazelínou vhodnou pro brzdy (netečná k těsnění)

 

   

 

                - Vše opačným postupem smontujeme dohromady až k montáži pístu

                - Před zpětnou montáží pístu doporučuji navléct na dolní část pístu novou manžetu a nechat volně přečnívat

                - V této pozici je možné usadit vnější okraj manžety do drážky ve třmenu brzdy. Píst pak můžeme opět pomocí klíče na flexu zašroubovat zpět. Palcem zároveň vyvíjíme mírný tlak na píst tak aby se lehce "chytil" a šel dobře zašroubovat.Nezapomeneme manžetu a těsnící kroužek lehce potřít brzdovou kapalinou, aby dobře klouzal.

                - Zbývá už pouze osadit novými manžetami také vodící čepy čelisti brzdy a vlastní třmen osadit zpět na auto. Samozřejmě také řádně odvzdušnit celou brzdovou soustavu.

 


kaipan-motors@centrum.cz
 

ZPĚT